Rowery górskie swój największy popyt przeżyły w latach dziewięćdziesiątych dwudziestego wieku. Są to bardzo wygodne rowery i bardzo wytrzymałe pojazdy. Różnorodność tych rowerów powstanie pewnych grup należących do rodziny rowera górskiego.
Rower górski zjazdowy jest jednym z nich. Jego cechami charakterystycznymi są szerokie opony i koła o średnicy od dwudziestu pięciu do dwudziestu ośmiu cali, szczególna geometria ramy, amortyzacja przedniego i tylnego koła,niewielka liczba przekładni oraz szeroka kierownica. Rama roweru zjazdowego jest cięższa i masywniejsza od zwykłej ramy górskiej. Kąt pochylenia pionów rowerowych jest większy. Piony są równoległe i przesunięte dołem ku przodowi, a poziomy zbiegają się ku tyłowi. Środek ciężkości roweru znajduje się poza ramą roweru poniżej tylnego mocowania kuł, dzięki czemu można na tym rowerze swobodnie zjeżdżać, manewrować i skakać. Konstrukcja jednak utrudnia wjeżdżanie tym rowerem pod górkę. Prędkości osiągane podczas zjazdu tym rowerem ze stoków sięgają nawet dziewięćdziesięciu kilometrów na godzinę.
Inną grupę rowera górskiego stanowi cross. Są to rowery przystosowane do jazdy w zróżnicowanym terenie. Tym najbardziej odpowiadają tereny lasów, polnych dróg i gór. Nie przeszkadzają im nawet drogi asfaltowe, piaski ani najbardziej wyboiste i dziurawe z dróg, polskie drogi miejskie. Rama takich rowerów jest lżejsza, a konstrukcja zbliżona do konstrukcji ramy rowera miejskiego. Cechą charakterystyczną rowera cross-owego jest duża ilość przekładni, sięgająca nawet dwudziestu siedmiu kombinacji. Amortyzacja przedniego koła jest podobna jak w rowerze zjazdowym lecz posiada mniejszy skok. Amortyzacja tylnego koła nie występuje. Pojawia się za to amortyzacja ramy. Nie jest ona jednak zastosowana w każdym modelu tego rowera.
Wspólne z górskim rowerem zjazdowym mają grubości opon, kształt siodełka oraz kierownicy. Rowery z grupy freeride zbudowane z mega lekkiego stopu metali z ograniczeniami w wadze przeznaczone są do jazdy po ciężkiej i skomplikowanej trasie. Nie groźne są im tereny skaliste, bezdroża i uskoki, gdyż posiadają pełną amortyzację i środek ciężkości umieszczony na lini pedałów dzięki czemu podskok obu kół równocześnie nie jest już wyzwaniem. Rower enduro są przystosowane do szybkiej i ekstrymalnej jazdy. Wydłużona rama pełna amortyzacja i przekładnie zębate o wyższym skoku pozwalają na pełną ekspresji i emocji jazdę po terenach prostych i trudnych.
Rower trialowy jest rowerem o bardzo oryginalnej budowie ramy. Pozbawiony został siodełka, hamulców oraz przerzutek. Przeznaczeniem tych rowerów są akrobacje i sztuczki, pokonywanie sztucznych barier i przeszkód oraz popisy. Rower trialowy jest odpowiedzią rodziny rowerów górskich na powstanie rodziny rowerów wyczynowych klasy BMX.
Rower driftowy i stritowy są gamą rowerów uzupełniających przestrzeń pomiędzy rowerem trialowym a kultowym już BMX. Są pomniejszoną wersją roweru trialowego. Posiadają maksymalnie dwudziestocztero calowe koła, szerokie opony i minimum szprych. Rower streetowy posiada wysoką kierownicę i siodełko oraz hamulec na tylne kolo zamontowany na kierownicy. Posiada też kilka przerzutek. Rower driftowy ma niską kierownicę siodełko oraz hamulec na tył w pedałach i hamulec na przód w na kierownicy.