O otwarciu własnego warsztatu samochodowego myśli wiele osób. Z pewnością taki pomysł na biznes wart jest przemyślenia, ponieważ ludzie zawsze będą korzystać z takich warsztatów, a jeśli dodatkowo naprawa pojazdów nie sprawia nam większych trudności, to dzięki wysokiej jakości usług bardzo szybko możemy zyskać spore grono klientów. Niemniej jednak problemem może okazać się miejsce, w jakim nasz warsztat otworzymy. Jeżeli nie stać nas na wybudowanie lub wynajęcie odpowiedniego obiektu, to powinniśmy pomyśleć o zaadaptowaniu powierzchni niedużej powierzchni na potrzeby takiego interesu.
Jeśli posiadamy budynek lub chcemy go wynająć pod nasz warsztat samochodowy, przede wszystkim powinniśmy rozpoznać teren jego lokalizacji. Jeżeli założymy, że powierzchnia i wysokość obiektu nadaje się na prowadzenie niedużego warsztatu, to konieczne jest dokładne zorientowanie się czy formalnie i technicznie możemy zorganizować w nim warsztat. Jeżeli wybrany przez nas obiekt wcześniej nie był warsztatem, to czekać nas będzie procedura zmiany sposobu użytkowania obiektu lub jego części, w tym w kontekście ochrony środowiska i niezbędnych zezwoleń. W pierwszej kolejności musimy ustalić jakie jest aktualne przeznaczenie budynku. Musimy także sprawdzić czy posiada on przyłączenie do mediów oraz czy ich parametry będą zadowalające. Dlaczego? Ponieważ sama obecność np. bieżącej wody w obiekcie może być niewystarczająca, gdyż wymogi przeciwpożarowe wymuszą na nas instalację hydrantu o wydajności np. 6 litrów na sekundę.
Podobnie wygląda sytuacja z przyłączem prądu ? to, że w budynku znajdują się gniazdka siłowe 400V nie oznacza, że w obiekcie można zainstalować jednocześnie oświetlenie, sprężarkę, podnośnik i wentylację. W takiej sytuacji należy wykonać bilans technologiczny wszystkich instalacji i porównać go ze stanem faktycznym. Jeśli wartości te są niewystarczające, wówczas musimy złożyć pismo w stosownych firmach, w którym określamy nasze zapotrzebowanie na konkretne media. Firmy mogą zgodzić się wprowadzić zmiany np. zasilania po zawarciu umowy, może być jednak tak, że zakład energetyczny poinformuje nas, że dla danego obiektu takie rozwiązanie jest niemożliwe. Wówczas musimy dokładnie zastanowić się co robimy ? czy rezygnujemy z obiektu, czy może ograniczamy nasze plany.
Kolejnym krokiem jest naszkicowanie planu naszego warsztatu. Taki wstępny szkic nie musi oczywiście obrazować wersji ostatecznej obiektu, niemniej jednak jest on bardzo wygodny i pomaga udzielić odpowiedzi na pytania, z jakimi spotkamy się we wniosku o wydanie warunków technicznych dla obiektu ? o ile oczywiście będzie miała miejsce zmiana sposobu jego użytkowania. Pytania te dotyczyć mogą m.in. ilości stanowisk pracy, rodzaju wykonywanych napraw, wykorzystywanych materiałów czy ilości zatrudnionych osób. Urząd Miasta lub Starostwo Powiatowe dokładnie określi jakie warunki musimy spełnić, aby móc zmienić sposób użytkowania obiektu. Jeżeli nasz obiekt posiada odpowiednie instalacje, nie zostały narzucone nam rygorystyczne wymogi związane z opracowaniem projektowym, a przyszły warsztat samochodowy nie wymaga zmiany elewacji lub konstrukcji budynku, wówczas architekt może wykonać projekt obiektu, straż pożarna i sanepid mogą zaopiniować spełnienie przez niego wymogów i możemy wreszcie złożyć wniosek o zmianę sposobu użytkowania obiektu. Jeśli jednak budynek wymaga zmian np. w elewacji lub konstrukcji, konieczne jest wystąpienie o pozwolenie na budowę.
Jak powinna dokładnie wyglądać adaptacja pomieszczeń pod nasz warsztat, kiedy już wszelkie formalności będziemy mieli za sobą? Oczywiście wszelkie rozwiązania, jakie będziemy chcieli zastosować, muszą być zgodne z obowiązującymi przepisami budowlanymi. Wielkość szatni, ilość toalet, szerokość korytarzy czy liczba wyjść ewakuacyjnych musi być zgodna z przepisami. Każde pomieszczenie powinno być wyposażone z wentylację oraz oświetlenie. Sporo komplikacji może spowodować rozsądne rozmieszczenie maszyn czy pomieszczeń, np. mieszalni czy lakierni. Zwłaszcza jeśli nasz warsztat samochodowy nie posiada zbyt dużej powierzchni użytkowej. W takiej sytuacji będziemy musieli się porządnie natrudzić, aby odpowiednio przystosować dane miejsce do konkretnych prac, przy jednoczesnym zwracaniu uwagi na respektowanie różnych przepisów. Adaptując budynek na potrzeby warsztatu, wskazane jest tworzenie stanowisk wielofunkcyjnych. Np. myjnia, polernia i przygotowalnia do lakierowania może zostać połączona w jedno stanowisko wielofunkcyjne. Niewątpliwie takie rozwiązanie w małych obiektach jest szczególnie efektywne, dlatego odpowiedniemu połączeniu różnych stanowisk powinniśmy poświęcić sporo czasu. Musimy przy tym wykazać się elastycznością w formułowaniu rozwiązań, unikać utartych schematów czy przyjętych zasad. To, że w dużych warsztatach zastosowane są konkretne rozwiązania nie oznacza, że mały warsztat samochodowy powinien z nich korzystać. Byłoby to wręcz posunięcie ryzykowne, które mogłoby jedynie zwiększyć nasze koszty, zupełnie nie wpływając na efektywność zastosowanych rozwiązań. Dlatego też nie powinniśmy sugerować się licznymi radami umieszczanymi na specjalistycznych forach, które owszem ? mogą być niezwykle pomocne, jednak nie w przypadku adaptacji małego obiektu na potrzeby warsztatu samochodowego.
Nie ulega wątpliwości, że perspektywa posiadania własnego warsztatu samochodowego jest niezwykle kusząca. Musimy jednak uzbroić się w cierpliwość ? załatwienie różnego rodzaju formalności może zająć nam mnóstwo czasu, a samo zaadaptowanie obiektu pod potrzeby warsztatu również chwilę potrwa. Dla całego procesu ważne jest, aby zdecydować się na usługi doświadczonego architekta, który będzie służył nam swoją wiedzą i doświadczeniem i pomoże wdrożyć rozwiązania, które będą spełniały wszelkie wymogi prawne, a jednocześnie będą wpływały na komfort i wydajność pracy.