Jaka powinna być zdrowa dieta?

Jaka powinna być zdrowa dieta?

Nie od dziś wiadomo, że prowadzenie zdrowego trybu życia jest bardzo ważne, jeżeli chcemy zachować dobre samopoczucie na długie lata. Należałoby więc zatroszczyć się o właściwie zbilansowaną dietę oraz regularną aktywność fizyczną. Nie każdy wie jednak, jak powinna wyglądać odpowiednio zbilansowana dieta. Okazuje się jednak, że jej skomponowanie nie jest tak trudne, jak mogłoby się na pozór wydawać. Wystarczy trzymać się kilku ważnych, ale dość prostych zasad.

Spożywaj warzywa i owoce

Podstawę zdrowej diety powinny bez wątpienia stanowić warzywa oraz owoce. Przewagę powinny stanowić rzecz jasna te pierwsze. Nie należy zapominać o tym, że najlepszym rozwiązaniem będą świeże warzywa oraz owoce. Nie zawsze jednak możemy je spożywać. Poza sezonem, jadanie niektórych gatunków warzyw i owoców może okazać się mało realne. Warto więc stawiać na te produkty, które są dostępne w sezonie. Wiosną najlepiej jadać nowalijki, a także warzywa korzeniowe. Latem możemy wybierać spośród cukinii, bobu, świeżych ogórków czy pomidorów. Jeżeli chodzi o owoce, w tym okresie dominują truskawki, jagody, morele czy brzoskwinie. Nie sposób nie zauważyć, że wiele cennych wartości odżywczych mają także warzywa mrożone czy suszone. Warto postarać się o to, aby każdego dnia jadać minimum trzy porcje warzyw i dwie porcje owoców. Jeżeli chodzi o warzywa, ilość porcji możemy zwiększyć. Owoce należy zaś jadać rzadziej, zwłaszcza te bogate w cukry proste, jak na przykład banany czy winogrona.

Postaw na produkty pełnoziarniste

Bardzo dobrym pomysłem będzie również sięganie po produkty z pełnego ziarna. Jeżeli nie wyobrażamy sobie dnia bez pieczywa, sięgnijmy po to z mąki pełnoziarnistej. Może to być mąka pszenna, owsiana bądź żytnia. Dobrym pomysłem będzie na pewno chleb na zakwasie, ale nie każdy za takowym przepada. Wskazane będzie również przyjrzenie się płatkom różnego rodzaju. Warto zwracać uwagę na płatki owsiane, gryczane czy jaglane. Można spożywać je zarówno z jogurtem i owocami, jak i z mlekiem. Można je gotować, a także dodawać na surowo do koktajli czy ciast. Produkty pełnoziarniste to prawdziwa skarbnica witamin i minerałów, a zwłaszcza cynku, selenu czy magnezu.

Nie zapominaj o nawadnianiu organizmu

Jeżeli zależy nam na swoim zdrowiu, nie możemy zapomnieć o nawadnianiu swojego organizmu. Wskazane będzie więc wypijanie minimum półtora litrów płynów dziennie. Najlepiej, jeżeli będzie to woda mineralna niegazowana. Oczywiście możemy popijać także soki owocowe, najlepiej świeżo wyciskane. Wskazane będzie również picie herbat, zwłaszcza zielonych i białych. Nie sposób nie zauważyć o tym, że alkohol nie nawadnia organizmu. Nie wolno więc spożywać go w zbyt dużych ilościach. W przeciwnym razie narażamy swoje zdrowie na szwank. Jeżeli sięgamy już po alkohol, dobrze byłoby stawiać na wytrawne wino oraz dobrej jakości piwo.

Kiedy warto pomyśleć o suplementacji?

W niektórych przypadkach dobrze byłoby pomyśleć o suplementacji. Niestety, nie zawsze jesteśmy w stanie dostarczyć swojemu organizmowi niezbędnych składników odżywczych wraz z dietą. Wówczas należałoby oznaczyć poziomy pewnych witamin i minerałów w naszym organizmie. Następnie, warto byłoby udać się do apteki i zakupić odpowiednie suplementy. Można zakupić witaminę D, zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym. W wielu przypadkach przyda się także suplementacja cynku, selenu oraz magnezu. Dobrym rozwiązaniem może okazać się również zakup witamin A oraz E. W niektórych przypadkach wskazana będzie suplementacja żelaza oraz wapnia.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.