W opinii obserwatorów krajowej gospodarki rynek części samochodowych jest jedną z najbardziej dochodowych branż. Kurs walut jest pośrednim czynnikiem oddziaływującym na wielkość rynku. Warunek ten ma zastosowanie jedynie w sytuacji, gdy mamy do czynienia z zamiennikami sprowadzanymi z zagranicy. Wysokie wyniki finansowe ze sprzedaży części zamiennych doprowadziły do sytuacji, w której monopol na rynku ich dystrybucji osiągnęły znane koncerny samochodowe. Stało się tak, ponieważ wiele z nich zastrzegło sobie wzory widocznych części samochodów takich jak np. zderzak, drzwi, lusterka czy błotniki i zablokowały w ten sposób uwolnienie rynku. Niezależnie jednak od batalii toczących się na ”górze” miliony polskich kierowców i tak muszą co roku zadbać o to, aby ich samochody były w pełni sprawne, poddawać je okresowym przeglądom.
Pierwszy etap kontroli w stacji diagnostycznej stanowi sprawdzenie posiadania obowiązkowego wyposażenia pojazdu jakim są gaśnica i trójkąt. Kolejnym ważnym krokiem jest badanie układu oświetleniowego. Sprawdza się, czy poprawnie działają takie elementy, jak kierunkowskaz a nawet każda, niezbędna lampa np. reflektor, światło stopu. Ścisłej kontroli poddawany jest również system hamulcowy, który jest jednym z podstawowych układów wchodzących w skład podwozia. Kierujący w każdym momencie musi w pełni panować nad swoim samochodem, a żeby było to możliwe hamulce muszą bezustannie działać sprawnie. Biorąc pod uwagę fakt, że tarcze i klocki hamulcowe zużywają się w szybkim tempie ich okresowa wymiana ma decydujący wpływ na bezpieczeństwo jazdy.
Naszej uwadze powinny podlegać również łożyska koła i amortyzatory, stanowiące podstawę zawieszenia, czyli auto części tłumiące drgania. W czasie kontroli pojazdu diagnosta powinien sprawdzić również wahacz i przegub, o którego kiepskim stanie świadczyć mogą niepokojące odgłosy, stukania pojawiające się w czasie startu silnika czy wykonywania manewrów. Powodem dobywających się odgłosów może w rezultacie okazać się też np. wybita poduszka silnika. Regularna wymiana dotyczyć powinna takich elementów jak filtr oleju zapewniający skuteczną ochronę antykorozyjną silnika. Według ekspertów filtr ten wymieniać należy przy każdorazowej zmiany oleju. Lepszej ochronie silnika służy ponadto filtr powietrza, jego najistotniejszym zadaniem jest zatrzymywanie ewentualnych zanieczyszczeń do cylindrów i komór spalania. O pogorszeniu się ich stanu świadczyć może spadek mocy silnika i w konsekwencji większe zużycie paliwa. Niepokoić może również wolniejsze wchodzenie na obroty, zwłaszcza jeżeli wcześniej nie tego typu problemami, należy wówczas sprawdzić przepływomierz, który może być sprawcą kłopotów. Samo uruchomienie silnika może być utrudnione w związku z wadą, jakiej ulec mógł akumulator lub świece zapłonowe, a w poważniejszych przypadkach pompa paliwa. Decydujące znaczenie w wydajnym funkcjonowaniu pojazdu ma stan w jakim znajduje się rozrząd, zasilający silnik w ładunek i pomagający usunąć spaliny. w trakcie jego przeglądu zwraca się uwagę na poszczególne części składowe: rolki, prowadnice, napinacz i sam pasek rozrządu, zużywający się ze względu na ciągłe tarcia i naprężenia.
Funkcjonowanie silnika może zostać zakłócone awarią, której ulec mogła pompa wody lub chłodnica. Jest najistotniejszym elementem układu chłodzenia, raczej trwałym, przeważnie wytrzymującym kilka. Możliwe wycieki w tym przypadku wynikają najprawdopodobniej ze zużycia, jakiemu uległa uszczelka, a jej wymiana nie pociąga za sobą zbyt wysokich wydatków. Każdy sklep motoryzacyjny posiada solidną ofertę zamienników, w niewygórowanych cenach. Zdecydowanie dużo większy problem może przysporzyć nam np. uszkodzone koło zamachowe lub konwencjonalne sprzęgło, koszty jego naprawy są już o wiele wyższe, a wada musi być usunięta w pierwszej kolejności.
Dobrze zadbany samochód może nam służyć przez wiele lat, dlatego warto poświęcić mu trochę czasu i uwagi. Częste kontrole, jakim go poddajemy pozwolą szybciej reagować na pojawiające się usterki, dzięki czemu unikniemy wynikających z nich kłopotliwych niespodzianek.