Dieta dla cukrzyka – jakie pokarmy mają niski indeks glikemiczny?

Dieta dla cukrzyka – jakie pokarmy mają niski indeks glikemiczny?

Czasem trudno jest powstrzymać się od zjedzenia czegoś słodkiego. Cukierek, czekolada czy baton w znacznym stopniu potrafią poprawić nasz nastrój. Jednak o ile osobie nie cierpiącej na żadne schorzenia słodycze spożywane w racjonalnych ilościach raczej nie zaszkodzą, to osoby z cukrzycą lub stanem przedcukrzycowym powinny na nie uważać. Podwyższenie poziomu cukru we krwi mogą spowodować także inne pokarmy. Dlatego warto sprawdzić ich indeks glikemiczny, czyli skalę, która określa o ile spożycie danego produktu podniesie poziom cukru we krwi. Warto się z nim zapoznać, zwłaszcza jeśli cierpimy na stan przedcukrzycowy, cukrzycę lub znajdujemy się w grupie ryzyka zachorowania na cukrzycę.

Owoce

Większość owoców może wpłynąć na podwyższenie poziomu cukru we krwi. Jednak niektóre z nich zawierają niski indeks glikemiczny i spożywanie ich jest bezpieczne nawet w przypadku cukrzycy.

Awokado

O tym, że awokado jest bogatym źródłem dobrych tłuszczów wiemy nie od dziś. Jednak co to tak naprawdę oznacza dla naszego organizmu? W awokado znajdziemy przede wszystkim wielonienasycone kwasy tłuszczowe i jednonienasycone kwasy tłuszczowe, które oprócz regulacji ciśnienia oraz zmniejszania stanów zapalnych zwiększają także wrażliwość na insulinę wpływają na regulację poziomu cukru we krwi. Owoc ten ponadto posiada niski indeks glikemiczny, dlatego można spożywać go nawet codziennie.

Wiśnie

Oprócz niskiego indeksu glikemicznego, wiśnie zawierają także związki zwane antocyjanami, które pomagają w zapobieganiu wystąpienia cukrzycy i otyłości. Niższy wskaźnik glikemiczny niż wiśnie mają tylko grapefruity. Oba te owoce mogą zostać bezpiecznie włączone do diety cukrzycowej.

Jagody i jeżyny

Chociaż zawierają nieco wyższy indeks glikemiczny niż wiśnie, jagody i jeżyny nadal zaliczają się do żywności o niskim indeksie glikemicznym. Owoce te zawierają błonnik oraz antocyjany, które regulują poziom cukru we krwi. Ponadto włączenie ich do diety zwiększa wrażliwość na insulinę u osób cierpiących na insulinooporność.

Ryby

Ryby są doskonałym źródłem białka a także kwasów tłuszczowych omega-3. Białko jest bardzo ważnym składnikiem w naszej diecie, a posiłki zawierające je są znacznie bardziej sycące od posiłków bogatych w węglowodany. Sprawia to, że stajemy się syci i nie podjadamy pomiędzy posiłkami, a co za tym idzie poziom cukru we krwi utrzymuje się na stałym poziomie. Natomiast kwasy omega -3 zwiększają poziom adiponektyny – hormonu, który zwiększa wrażliwość na insulinę oraz zmniejsza ryzyko wystąpienia cukrzycy. Najwięcej kwasów omega-3 zawierają łosoś, tuńczyk, makrela, pstrąg i halibut

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.